ISUZU TURQUOISE (tyrkysový) nejnovější, páté generace 2025 je také již k dispozici i českým zákazníkům, měli jsme možnost si ho mezi prvními vyzkoušet. Turquoise je základní nejprodávanější model mini v nabídce ISUZU a vyváží se do 45 států. Na první pohled upoutá novým originálním designem identickým se všemi ostatními modely ISUZU Bus 2025.
Během dvaceti let zaznamenal TURQUOISE množství pozitivních inovací ve prospěch celkového zlepšení jízdních vlastností, ale i v kvalitě celkového zpracování a spolehlivosti. Důležité je zmínit, autobus dnes plní emisní normu Euro 6E a disponuje předepsanými elektronickými bezpečnostními systémy GSR. Od konce roku 2024 jsou všechny karoserie autobusů ISUZU ošetřeny proti korozi moderním způsobem celkovou kataforézou. TURQUOISE byl také předlohou pro vznik menšího modelu NOVO Ultra/Lux a něco většího GRAND TORO.
.
.
Základem úspěchu je od počátku jednoduchá robustní konstrukce
Jedná se o turistický minibus se zvýšenou podlahou o celkové délce 8,7m s maximální kapacitou až 32 cestujících. U TURQUOISE dochází ke spojení výhod minibusu a autobusu plné velikosti v chytrém „midi“ konceptu. Základ celé konstrukce tvoří odolný robustní žebřinový rám. Pevné rámy se používají u nákladních a užitkových vozidel, tady to má však taky své opodstatnění, s Turquoisem se od počátku počítalo pro export i do náročných podmínek států třetího světa. Originální pětilitrový motor ISUZU se nachází pod podlahou v přední části. Přední náprava je jednoduchá pevná odpružená půlelelyptickými listovými pery. Zadní náprava naopak disponuje pneumatickým pérování se čtyřmi měchy. Přestože stále mluvíme o kategorii mini, působí TURQUOISE celkově hodně dospělým dojmem a výrazně vyniká mezi běžnými minibusy. Během let došlo k zásadním inovacím při technologii výroby, nyní se používají svařovací automaty, v maximální míře se zde uplatňuji nové procesy lepení při spojování dílů karoserie s větším využitím plastů, polymerů, kompozitů a i větším podílem antikorozních materiálů. S ohledem na zvýšení pasivní bezpečnosti má skelet větší pevnost s výraznou odolností proti deformaci při převrácení. Konstruktérům se podařilo dobře navrhnou proporcionální řešení poměrů výška, délka a šířka a tím získat celkově dobré využitelné prostory pro cestující i zavazadla. Pro zavadla zůstává maximum možného prostoru 3,4m3, je však možné autobus jednoduše dovybavit transportní skříní, kde je již příprava pro uchycení na zádi. Na autobus je možné dodatečně montovat i tažné zařízení pro přívěs.
Slušné jízdní vlastnosti
Máme nyní jedinečnou možnost porovnávat nový TURQUOISE s jeho předchozími generacemi. Pro naši zkušební jízdu využíváme cesty v husté zástavbě a členité silnice druhé kategorie, ale vyrazili jsme i na dálnici. Jízdní komfort s ohledem na celkové rozměry, hmotnost, velikost kol, nemůžeme zcela porovnávat s velkým dospělým Coachem, ale ve své kategorii mini TURQUOISE jednoznačně vede. Poznáte to okamžitě až poprvé usednete za volant, jeho ovládaní je příjemně jednoduché a srozumitelné. Autobus skvěle reaguje, spokojeni určitě budete s hodně účinnými brzdami, včetně retardéru. Nadchne vás mimořádný rejd, není sebemenší problém se kdekoliv otočit, poměrně malý rozvor vám potom umožní jako nám suverénně projíždět úzká místa s ostrými zatáčkami například v centru Prahy. Nově montovaná šestistupňová převodovka zkrátila jednotlivé převody, nyní lépe využíváme výkon a šestku můžeme bez problému řadit už i v obci. Modernizované vylepšené nápravy zlepšují jízdní vlastnosti, zvyšuji pocit bezpečnosti, cítíme jak v zatáčkách autobus lepé sedí a tolik se nenaklání, s novým modelem máme větší jistou. Jsme spokojeni i s jeho výkonem, není sice ohromující, ale 190 koní ve spojení z kroutícím momentem 513 Nm 1 600 – 2 600 r.p.m. s autobusem slušně hýbe.
Pracoviště řidiče se příliš od původního modelu neliší pouze v barevném provedení i když přístrojová deska s kolébkovými vypínači působí poměrně archaickým dojmem, je ergonomicky poměrně slušně řešená. Určitě bychom se však přimluvili za lepší, dostupnější umístění tachografu a ovládacího panelu klimatizace a topení. Důležité je však, že přestože se jedná o minibus je za volantem pro řidiče dostatek prostoru. Řidič má pro sebe k dispozici dvě uzamykatelné schránky nad hlavou.
.
.
Jistý komfort pohodlí pro cestující
Přestože se stále jedná o minibus, je zde snaha v rámci možností vytvořit maximální komfortní prostředí pro cestující blížící se zájezdovým autobusům. Vnitřní prostor oproti běžným minibusům stejné velikosti je až mimořádný a interiér již skutečně připomíná velký autobus. Optimální tepelný režim v celém voze zajišťuje vysoce účinná plně automatická klimatizace a v zimě konvektorové topení, doplněné předehřívačem. Rovnoměrnou stabilitu vnitřní teploty pomáhá udržet dvojité boční zasklení termálními tmavými skly. Pro ISUZU, s ohledem na menší šířku vozidla, jsou vyvinutá speciální pohodlná vysoká zájezdová sedadla v nejrůznějších barevných variantách s použitím kombinace textilu, koženky nebo kůže. Sedala jsou sklopná s možností posunu do středové uličky pro větší pohodlí, všechna jsou vybavena odkládacími stolky a k dispozici u každého sedadla jsou USB porty pro nabájení telefonu. Každé místo má k dispozici individuální výdech klimatizace. Vysoké boční prosklení umožňuje cestujícím mimořádně dobrý výhled. Přestože TURQUOISE si nezadá vybavením s velkými zájezdovými autobusy, je vzhledem k svým rozměrům určený pro kratší a středně dlouhé cesty. Určitě nejde vybavit, nebo příliš obtížně, ložnicí pro druhého řidiče nebo toaletou.
.
.
Naše pocity a kde je uplatnění pro minibusy ISUZU
S ohledem, že máme možnost minibusy ISUZU mít v hledáčku celých 20 let, nejsme úplně překvapeni, přesto vidíme velký pokrok v kvalitě i technické vyspělosti nového modelu TURQUOISE. Pokud se podíváme na současnou nabídku minibusů na českém trhu, vidíme že druhý srovnatelný jako je TURQUOISE zde není a za období od roku 2004 se jich v Čechách prodaly stovky kusů. Celkový náš dojem je skutečně dobrý v mnoha oblastech nejrůznější dopravy jsou minibusy ISUZU nenahraditelné. Významný počet prodaných minibusů ISUZU je u cestovních kanceláří zejména v Praze a Středních Čechách, ty nejvíce provozují incomingovou turistiku a minibusy požívají na transfery na letiště a do hotelů, na okružní turistické okruhy po Čechách. Dnes používá minibusy ISUZU i armáda, policie, Státní lesy, obce, školy, dopravní podniky, firmy pro dopravu zaměstnanců, sportovní oddíly a zájmové organizace. V poslední době stoupá i zájem o tzv. obecní a i školní autobusy, kdy si obce malé autobusy sami provozují.
Značku ISUZU Bus v Čechách zastupuje výhradní importér TURANCAR CZ v Praze již od roku 2004.
text, foto: Zdeněk Nesveda
Kontakt:
-
TURANCAR CZ s.r.o.
-
Zdeněk Nesveda – prodej autobusů
-
+ 420 774 812 178
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.