V rámci prezentačních dní ISUZU na jižní Moravě se mimo jiné přestavil inovovaný model vlajkové lodi z Anadolu autobus VISIGO.
Společnost TURANCAR CZ s.r.o. nabízí od poloviny roku 2014 na českém trhu, model turistického autobusu střední velikosti VISIGO Euro VI s maximální kapacitou až 41 cestujících. Jedním z největších překvapení je, že poprvé v historii výrobce upustil v tomto případě od tradičního motoru ISUZU a nový autobus VISIGO opatřil americkým šestiválcovým motorem CUMMINS Euro Vl. Tím se i vysvětluje nové označení výrobků novým znakem ANADOLU ISUZU.
Nová koncepce se nyní striktně podřizuje standardnímu trendu pojetí autobusových karosérií. Jedná se o klasickou samonosnou konstrukci s motorem zabudovaným v zadní části. Zavazadlové prostory jsou svým objemem odpovídající kapacitě míst, umístění pod podlahou využívá maximálně místa, jsou průchozí s komfortním přístupem z obou stran. U VISIGO je také poprvé použito více prvkové nápravy s nezávislým zavěšením kol.
VISIGO má základ vytvořený z pevné, avšak subtilní klece samonosné karoserie s motorem zabudovaným v zadní části. Proporcemi je nový autobus vhodný jak pro dálkovou dopravu, tak i k linkové meziměstské přepravě. Celková výška autobusu neumožňuje jeho zařazení do kategorie Coach HD, HDH, ale přesto má jeho zavazadlový prostor objem úctyhodných 5.5 mᶾ. Autobus lze již ve výrobě vybavit toaletou. Veškeré další vybavení, včetně převodovky s automatickým řazením, účinné automatické klimatizace, retardéru, DVD přehrávače i couvací kamery je již v nabídce v základním provedení.
Praktický design
U VISIGO vsadil výrobce tentokrát na oblé tvary, plynulé křivky a originální prvky jak na vnějších částech karoserie, tak i v provedení interiéru. Snahou je nabídnout autobus v novém, neotřelém atraktivním designu za použití dobře laděných neobvyklých barev v interiéru. Dopravci určitě ocení průchozí zavazadlové prostory o objemu 5,5 m³. Na první pohled každého zaujme vypouklé přední čelo s opticky prodlouženým čelním sklem. Křivky a linky předního panelu i stylizované rozmístění hlavních světlometů a mlhovek do oblouku působí příjemným, optimistickým vzhledem s pocitem, že autobus se usmívá. Nový facelift nyní také zapadá do jednotného vizuálního vzhledu celé výrobní řady autobusů Anadolu Isuzu. Mohutná zpětná zrcadla umístěná asymetricky, vpravo s velkým přesahem, vlevo u řidiče naopak s „připažením“, zajišťují vynikající rozhled. Hodně zajímavá je nápaditá linie předního sloupku protaženého plynule až do střešního spoileru, který zakrývá klimatizaci. Dalším nápaditým prvkem je střešní křídlo, které částečně omezuje víření vzduchu za vozidlem a je v něm zabudovaná couvací kamera.
Komfortní, přitom univerzální
Charakterem konstrukce a vybavením se VISIGO blíží již do kategorie dospělých autobusů. Nový koncept, konstrukce sedadel, široká ulička, vysoké boční prosklení a vnitřní světlá výška výrazně zvyšují komfort pro cestující. Podle přání zákazníka je možné upravit varianty počtu sedadel v konfiguracích: 35 + 2, 37 + 2 a 39 + 2. Moderní konstrukce sedadel, podobně jako u osobních aut, upouští od mohutných měkkých „fotelů“, ale jde cestou ergonomicky tvarovaných skořepin, dobře čalouněných, které jsou pohodlné a vhodné i pro delší cestování. Dostatek přirozeného světla v interiéru zabezpečují originální prosklené partie stropního panelu, které lze zastínit elektrickou clonou. Naopak noční svícení obstarává důmyslný systém efektních LED světel. Barevné ladění interiéru v teplých tónech bordó červené v kombinaci se smetanově žlutou a červenohnědým provedením přístrojového panelu dodává autobusu příjemně útulnou atmosféru. Nově navržená celková ergonomie interiérových částí v předním prostoru zajišťuje posádce pohodlí a dobrý výhled. VISIGO je vybavený multimediálním setem, který umožňuje na jedné obrazovce využívat funkcí MP3, DVD, navigace a palubního počítače, všechny tyto funkce mohou být použity současně. Plně automatická klimatizace umožňuje jak chlazení, tak i vytápění, automatický systém je součástí standardního vybavení VISIGO. Klimatizační jednotka má výkonovou kapacitu 28,4 kW a 38.270 kcal / h. Zajímavě navržené boční prosklení u řidiče sestupuje hluboko ke spodní hraně karoserie, řidiči mimo jiné umožňuje dobrý boční výhled. Esteticky zdařilé je také efektní provedení dvojitého sloupku v přední části v kombinaci s leštěnou ocelovou plochou se znakem VISIGO. Nový přístrojový panel, osazený kruhovým tachometrem a otáčkoměrem s centrálním displejem je přehledný, všechny důležité ovládací prvky jsou dobře dosažitelné. Zajímavé je nové provedení čtyřramenného volantu v barvě hnědo červené v kombinaci s šedivou, stejnou barevnou kombinaci nalezneme na přístrojovém panelu.
Technicky vyspělý, tichý, výkonný, spolehlivý, úsporný
Šest „amerických“ válců je novou hybnou silou pro VISIGO. Nový VISIGO Euro VI je osazený šestiválcovým motorem Cummins ISB 6.7 E6 250B o výkonu 187 kW s emisní normou Euro VI. Cummins dodává autobusu nový rozměr kvality, parametry výkonu zaručují vysoce dynamické jízdní vlastnosti s nízkou spotřebou, mimořádnou spolehlivostí a výdrží. Již při našich prvních zkušebních jízdách zaznamenáváme velmi kultivovaný „kulatý“ chod a zvuk motoru na nízké úrovni, je také cítit nadbytek výkonu při rozjezdech i pří jízdě do svahu. Sympatické je, že motor pružně reaguje již v nízkém režimu otáček.
Koncepce podvozkové části je identická s vyspělými autokary světových značek. Přední náprava s nezávislým zavěšením kol a pneumatickým pérováním zajišťuje klidnou a pohodlnou jízdu i po špatných silnicích. Zadní náprava má také pneumatické odpružení, na všech kolech jsou kotoučové brzdy a autobus je vybaven zpomalovací motorovou brzdou a elektromagnetickým retardérem Voith. Objem palivové nádrže 250 l s přehledem zajišťuje akční rádius minimálně 1000 km. Dobré jízdní vlastnosti zaručuje použití větších kol o rozměru 265/70 R19.5.
text: Zdeněk Nesveda
foto: Martina Gonšenicová
Výhradní dovozce autobusů ISUZU do ČR:
TURANCAR CZ, s r.o.
Bavorská 856/14
155 00 Praha 5
areál Mototechny, budova Premio Arrow
tel.: +420 603 970 950
e-mail: prodej@turancar.cz
mm