Představení nového modelu midibusu ISUZU NEW NOVO Ultra se uskutečnilo na setkání novinářů a dopravců na společném obědě v příjemném prostředí restaurace Ve Století v Loděnicích ve čtvrtek 27. 6. 2013. Nové NOVO nezklamalo a můžeme potvrdit, že se jednalo skutečně o hlavní chod „letního menu“. NOVO se zkrátka líbilo bez rozdílu všem!
ISUZU BUS, chutné letní menu… – Představení autobusu ISUZU NEW NOVO ULTRA 2013
Praha 27. 6. 2013.
První oficiální představení inovovaného modelu malokapacitního autobusu ISUZU NEW NOVO Ultra dopravcům a médiím se uskutečnilo ve čtvrtek 27. 6.2013 v Loděnicích v restauraci Ve Století.
Midibusy ISUZU NOVO se objevily na trhu v Čechách a na Slovensku poprvé v roce 2010. Rychlé uvedení na trh bylo odpovědí na požadavky dopravců na malý, jednoduchý, levný a ekonomicky nenáročný autobus střední třídy. Koncepce NOVO vychází z původního osvědčeného modelu TURQUOISE, NOVO má ale daleko subtilnější, lehčí konstrukci s menšími koly, sice s menší přepravní kapacitou (maximální počet míst 29 + 1), ale také s výrazně nižší cenou! Cena v základním provedení s klimatizací nepřekročí dva milióny korun, což staví NOVO ve své kategorii do pozice favorita na trhu.
Nové NOVO – nové designové vnímání oblých tvarů
Nové Novo 2013 se oproti svému předchůdci na první pohled výrazně liší novým face liftem, který designem zapadá do sjednocené firemní linie ostatních modelů ISUZU. Zaoblením tvarů předního panelu vznikla esteticky líbivá kreace, která jednoznačně změnila původní strohý vzhled. Podélné linky siluety bočního pohledu dodávají autobusu mimořádně elegantní tvarové uspořádaní. Autobus je bez nadbytečných prolisů a lišt, tím si udržuje čisté linie. Na základě zkušeností designerů dochází i ke změnám v interiéru. Za povšimnutí stojí nová tvarová ergonomie konstrukce sedadel, přepracovaný systém interiérového LED osvětlení a nově navržený odkládací panel pro řidiče a stevarda.
Využití a přednosti malého šikovného autobusu
Autobus je mimo jiné vhodný k individuálnímu podnikání v autobusové dopravě bez zvláštního zázemí. Dnes existuje mnoho příkladů, kdy autobusy NOVO svým majitelům přinášejí nejen dobrý zdroj obživy, ale jsou pro ně i potěšením a radostí. Autobusy ISUZU je možné vidět jak u velkých dopravních společností, tak i u malých živnostníků. NOVO je nutné ovšem stále chápat pouze jako midibus, který nebude využíván na extrémně dlouhých trasách, přestože nemá žádný problém dojet kamkoliv. Autobusů je nejvíce využíváno k incomingové turistice, kde ho cestovní kanceláře používají k transferům turistů z letiště do hotelů a k výletům v rámci České republiky a okolních států. NOVO je však také dobře použitelné i na dopravu zaměstnanců, jako školní autobus, případně jako skibus. NOVO je použitelné všude tam, kde je zapotřebí malý, obratný autobus s nízkými provozními náklady. Za přednost lze považovat výšku autobusu (3,3m) a vysoké boční prosklení, díky kterým je cestujícím zpříjemněn výhled, důležitý pro turistické cesty. K dobré pohodě cestování přispívá až překvapivě vzdušný a prostorný interiér, což u midibusů nebývá vždy obvyklé. Řidiči určitě ocení obratnost tohoto „prcka“ při manévrování v úzkých uličkách a také velký rejd, díky kterému jsou schopni zaparkovat prakticky kdekoliv.
Jednoduchá konstrukce autobusu NOVO
Konstrukce je od prvopočátku navržena jako autobusový speciál a nevychází z univerzálního podvozku pro ostatní užitková vozidla. Základ podvozku tvoří poměrně robustní rám s umístěním motoru pod podlahou v místě za přední nápravou. Přední náprava je tuhá s odpružením půl eliptickými péry s dobře nastavenými vlastnostmi měkkého, plynulého pérování. Zadní náprava s pneumatickým pérováním disponuje čtyřmi měchy. Karosérie je tvořena kompaktní ocelovou svařenou klecí z uzavřených profilů, je potažena ocelovým plechem s ošetřením v kataforézní lázni do jedné poloviny výšky autobusu. Přední i zadní čelo a skořepinu celé střechy tvoří plastové díly z pryskyřice tvrzené skelnými vlákny. Víka zavazadlových schrán jsou vyrobena z hliníkových plechů. Boční zasklení v základním provedení je jednoduché lepené s tónovanými okny, prodejce doporučuje dvojité zasklení z výroby doplnit, z důvodu lepší tepelné stability v interiéru. Důležité je zmínit, že celková délka vozidla je pouhých 7 m, a to umožňuje získat povolení ke vjezdu do městských zón většiny evropských měst. Použitý motor ISUZU 4HK1E5C splňuje podmínky emisní normy Euro 5, (od nového roku bude standardní zástavba již připraveného, nového motoru ISUZU Euro VI) 140 kW zaručuje autobusu dostatečný výkon i při plném obsazení. Manuální řazení se šesti rychlostními stupni je přesné, krátké a přispívá celkově k jednoduchému ovládání a řízení. Kotoučové brzdy na všech kolech jsou standardně účinné, plně dostačující k dané váze a výkonu, je však možné je také doplnit elektrickým retardérem pro ještě větší bezpečnost. Vnitřní prostory jsou plně klimatizovány včetně kokpitu řidiče, za příplatek je možné vozidlo vybavit tropickou klimatizační jednotkou s vysokou účinností. Prodejce doporučuje při zadávání do výroby doplnit systém vytápění o konvektorové radiátory a programovatelný předehřívač, které nejsou obsahem základní nabídky. Společnost Turancar CZ nabízí další širokou škálu dodatečného vybavení včetně výběru barvy a metalického lakování karoserie. Autobus je připraven na dodatečnou montáž zavazadlového boxu, případně tažného zařízení, které se výhradně montuje již ve výrobním závodě a je třeba ho zahrnout do specifikace při objednávce autobusu. Snahou konstruktérů bylo vytvořit co největší zavazadlové prostory, což je u minibusů vždy určitý problém. NOVO s maximálním využitím prostoru má celkový objem pro zavazadla 4,2m³.
Základní technické parametry ISUZU NOVO Ultra:
délka / šířka / výška 7270 / 2270 / 3375mm
rozvor 3385mm
přední / zadní převis 1640 / 2245mm
pohotovostní / celková hmotnost 5700 – 6450 / 8800kg
nosnost př. / z. nápravy 3200 / 5600kg
motor ISUZU 4HK1E5C
emisní norma EURO 5 EEV (EGR + DPD filtr)
typ Commonrail Turbo diesel s intercoolerem
počet válců / objem 4 / 5193cm3
výkon 140kW / 2600r.p.m.
kroutící moment 513Nm / 1600 – 2600r.p.m.
spojka kotoučová, jedna lamela, hydraulicky ovládaná
převodovka MZZ 6F
počet přev. stupňů 6+1, manuální řazení
pneumatiky 215/75 R17.5
stoupavost 45.4%
přední odpružení pevná náprava, poloelyptické listové pružiny
zadní odpružení pevná náprava, pneumatické odpružení měchy
brzdy přední / zadní kotoučové
zavazadlový prostor 4m3
palivová nádrž 130l
obsaditelnost 27 – 29 + 1 (možné varianty přepravy stojících osob)
alternátor Bosch 24V 100A
akumulátor 2 x 12V 125Ah
startér Hitachi 24V 4.5kW
ABS + ASR Wabco
Společnost TURANCAR a autobusy ISUZU
Společnost TURANCAR CZ, s.r.o., je dceřinou společnosti slovenského Turancaru, jejímž jediným vlastníkem je významný slovenský podnikatel v dopravě, opravárenství a obchodu s automobily značky Mercedes pan Viliam Turan. V České republice je TURANCAR zaměřen výhradně na prodej a servis malokapacitních autobusů ISUZU od roku 2004. Koncern ISUZU se sídlem v Tokiu je jedním z největších producentů užitkových vozidel a dieselových motorů na světě. Pro přiklad, jen v roce 2003 na trh uvedli 16 milionů vznětových motorů značky ISUZU používaných v nejrůznějších typech vozidel na celém světě. Nám známé autobusy se vyrábí v moderním závodě ISUZU v Turecku. Výrobní závod „Anadolu Isuzu Automotive Industry & Trading Co.“ je jedním z předních výrobců středně velkých autobusů v Evropě, jehož hlavními akcionáři jsou skupina Anadolu Group z Turecka, skupiny Isuzu Motors a Itochu Co z Japonska.
text, foto: Zdeněk Nesveda
Velká fotogalerie ISUZU NEW NOVO:
[nggallery id=49]
Kontakty:
TURANCAR CZ, s r.o.
Jeremiášova č.p. 870/24
Areál Skanska
155 43 Praha 5 Stodůlky
e-mail: isuzu@turancar.cz
e-mail: prodej@turancar.cz
telefon:+420 603 970 950 – přímý kontakt na prodej autobusů.