Isuzu-czech.cz
PRODEJ AUTOBUSŮ

Propracovaný systém bezplatné MHD v Říčanech s novými autobusy ISUZU

Středočeské město Říčany je „bíla vrána“, jako jedno z mála českých měst provozuje pro občany městkou dopravu zcela zdarma. Od prvního září dochází k zásadním pozitivním inovačním změnám v celém místním systému MHD, jak v organizační struktuře, tak i v technickém provedení projektu. Důležitá je však i celková obnova vozového parku, nově je použito deset zbrusu nových městský, komfortních minibusů ISUZU NovoCiti Life. Říčany jsou určitě dobrou inspirací pro podobná další města v České republice.

Projekt je funkční na principu spojených nádob a hlavními aktéry jsou, Město Říčany, dopravce ČSAD Benešov a výhradní importér ISUZU bus a servisní centrum TURANCAR CZ.

Položili zástupcům města a dopravce každému několik otázek a také připojujeme základní informace o nových autobusech ISUZU, včetně slušně velké fotogalerie pořízené těsně před spuštěním nového projektu a určitě přineseme ještě i další informace přímo z provozu.

.

Flotila malých městských autobusů ISUZU NovoCiti Life na městské odstavné ploše ve Wolkerově ulici

.

Tak takhle vypadá nově přepracovaný plán říčanských linek MHD a čas jistě určitě ukáže jak hodně bude vyhovovat potřebám cestujících

.

Pro všechny ty, které projekt zaujal, přidáváme odkazy na stránky týkající se problematiky MHD v Říčanech a také i nových autobusů ISUZU

.

 

.

Na otázky nám odpověděli, Sebastian Macura, koordinátor veřejné dopravy a Petr Král HR manažer, ICOM transport

.

Sebastian Macura koordinátor dopravy v Říčanech

1. Co zásadního se změnilo v provozování MHD v Říčanech v září od začátku školního roku?

Od 1. září 2025 byl Říčanech spuštěn zcela nový systém městské dopravy, který je výsledkem dlouhodobých příprav a reaguje na rostoucí počet cestujících. Nejde jen o kosmetické úpravy, ale o koncept, jehož cílem je nabídnout obyvatelům spolehlivější, přehlednější a dostupnější síť. Nově bude systém postaven na vícero páteřních linkách, které zajistí lepší obsluhu klíčových oblastí, jako je například sídliště Olivovna, kam bude ve špičce zaveden souhrnný interval 15 minut. Cestování po městě usnadní také návaznosti na nádraží, budou tak k dispozici i atraktivní spojení na relacích, která nejsou přímé.

Kromě zahuštění spojů na nejvytíženějších trasách se MHD nově lépe dostane i do míst, kam dosud nejezdila nebo jezdila málo, například k zimnímu stadionu nebo do obchodní zóny na Černokostelecké. Důležitou změnou bude také rozšíření sobotního provozu a nasazení zcela nových, moderních a prostornějších autobusů. Jedná se o největší změnu od zavedení MHD v roce 2018 a věřím, že cestujícím přinese znatelně vyšší komfort a kvalitu.

2. V Říčanech je MHD zdarma, jaký to má přínos z pohledu dopravní situace ve městě a dá se to již dnes pozorovat?

Městská hromadná doprava v Říčanech zažívá od svého vzniku zásadní nárůst popularity. Zatímco v roce 2019 bylo přepraveno okolo 5 000 cestujících týdně, v roce 2023 to bylo již kolem 11 200 a letošní měření ukazují dokonce čísla okolo 14 300 cestujících týdně. Tento úspěch přisuzuji především stále se zlepšující kvalitě služby – tedy atraktivní nabídce spojů a postupnému budování systému na principech taktového jízdního řádu, kde spoje jezdí v pravidelných a snadno zapamatovatelných intervalech. Lidé tak mohou s MHD počítat jako se spolehlivou a předvídatelnou alternativou k autu.

To, že je doprava bezplatná, tento pozitivní trend samozřejmě podporuje a dnes to vnímám jako zásadní benefit pro občany. Jednoznačně lze předpokládat, že pokud by MHD zdarma nebyla, část cestujících by namísto veřejné dopravy více používala auta, což by se ve městě negativně projevilo.

3. K jakým zásadním změnám dojde od září v jízdních řádech a skladbě linek?

Nový systém je evolucí dosavadních linek. Nově bude jezdit pět základních linek a dvě ranní posilové, které jsou navrženy tak, aby lépe pokrývaly území města. Trasy a jízdní řády byly vytvořeny s důrazem na vzájemnou provázanost. Na nejdůležitějších trasách, jako je například spojení do Radošovic nebo na sídliště Olivovna, se linky vzájemně doplňují a ve špičce tak vytvářejí krátký interval 15 minut.

Dalším klíčovým principem jsou návaznosti mezi linkami u nádraží. To v praxi znamená, že cestující se s jedním snadným přestupem dostanou do mnohem více cílů po celém městě, aniž by museli na přípoj dlouho čekat. Jízdní řády jsou také navrženy tak, aby lépe reagovaly na potřeby cestujících v průběhu celého dne, včetně mírného rozšířeného provozu o sobotách. Celkově jde o systémovou změnu, která má za cíl udělat MHD spolehlivější a uživatelsky přívětivější.

4. Jaká byla prvotní motivace a koho napadlo, relativně křehký nápad MHD zdarma prosadit?

Se zřízením vlastních linek MHD přišlo tehdejší vedení města v roce 2018. Hlavní motivací bylo nabídnout občanům základní dopravní obsluhu v rámci města. V té době se jednalo o systém v poměrně malém rozsahu a rozhodnutí poskytovat dopravu zdarma bylo zpočátku spíše pragmatické. Zavedení odbavovacího systému, tisk a distribuce jízdenek a veškerá související administrativa by při tehdejším počtu spojů a cestujících představovaly neúměrně vysoké náklady.

Jak se ale systém rozvíjel a získával si stále větší oblibu, stala se z bezplatného jízdného jedna z jeho hlavních předností a efektivní nástroj, jak motivovat lidi k využívání veřejné dopravy. Ačkoliv význam původní ekonomického argumentu se se zvyšujícím rozsahem provozu snížil, město se rozhodlo tento benefit pro občany zachovat jako klíčovou součást své dopravní politiky a investici do udržitelné mobility a kvality života.

5. Je možné s odstupem doby projekt vyhodnotit i z ekonomického hlediska a zda i do budoucna je možné dopravu zdarma ufinancovat?

Ano, a hodnocení vychází pro město pozitivně. Ačkoliv celkové náklady na provoz MHD s jejím rozšiřováním přirozeně rostou, počet cestujících roste rychlejším tempem. To znamená, že efektivita celého systému se neustále zvyšuje a náklady na přepravu jednoho cestujícího setrvale klesají. Investované prostředky tak přinášejí stále větší užitek pro stále více občanů.

Financování MHD město vnímá jako naprosto klíčovou veřejnou službu a investici do infrastruktury a kvality života ve městě. Nový dopravní koncept byl pečlivě plánován i z finančního hlediska tak, aby byl pro město dlouhodobě udržitelný. Jsem přesvědčen, že podpora kvalitní a dostupné veřejné dopravy je správná cesta, která městu v konečném důsledku přináší mnohem vyšší hodnotu, než kolik činí samotné náklady na její provoz.

6. A obecná otázka na závěr: co je pro vás úplně nejdůležitější ve vztahu k obyvatelům vašeho města a co byste jim chtěli vzkázat…?

Nejdůležitější je to, aby se obyvatelům v Říčanech dobře žilo a aby město fungovalo jako příjemné místo pro život. Kvalitní a dostupná veřejná doprava je jedním ze základních kamenů moderního města, protože přímo ovlivňuje každodenní život nás všech – ať už jde o cestu dětí do školy, jízdu za prací, na nákup nebo za zábavou. Cílem je, aby MHD byla natolik spolehlivá a pohodlná, že se pro co nejvíce lidí stane přirozenou a preferovanou volbou.

Chtěl bych obyvatelům vzkázat, že spuštění nového systému je výsledkem dlouhé práce města i dopravce a snahy naslouchat jejich potřebám. Start provozu bude ovlivněn dočasnými uzavírkami, a proto bych chtěl všechny požádat o trpělivost a shovívavost v prvních týdnech. Pevně věřím, že jakmile si vše „sedne“, výhody nového systému se projeví naplno a stanou se zřejmým přínosem pro cestování po Říčanech. Těším se na viděnou v nových autobusech!

Sebastian Macura, koordinátor veřejné dopravy

.

Petr Král, HR Manager ve společnosti ICOM transport

.

1. MHD v Říčanech je provozováno výhradně minibusy, jaké to přináší výhody z pohledu dopravce a jsou minibusy kapacitně dostačující i v exponovaných časech ve špičce?

Minibusy jsou provozovány na MHD v Říčanech do 31.08.2025. Tyto minibusy jsou vystaveny na platformě IVECO Daily s nástavbou Rošero. Pro dopravce je přínos jejich manévrovatelnost a možnost projetí i v užších ulicích měst, kdy by měl delší autobus velké problémy se vytočit. Od 01.09.2025 nasazujeme vozidla, která patří svou konstrukcí již mezi autobusy, ačkoliv mají délku 8 metrů. Nicméně jsou širší a nabízejí tak více prostoru pro cestující.

2. Jak jste se připravovali, aby prvního září došlo k hladkému rozběhu inovované MHD ?

Přípravy započaly hned po zveřejnění výsledků výběrového řízení na provoz MHD v Říčanech. Dle požadavků objednavatele dopravy jsme museli zajistit poptávaný vozový park. Po jeho obdržení z výroby probíhala instalace informačních systémů, polepení, spolupráce na tvoření jízdního řádu a další věci potřebné k plynulému rozjezdu. Díky tomu, že MHD v Říčanech zajišťujeme již od roku 2018, mohli jsme využít znalostí dané lokality i potřeb města.

3. Jaké jsou hlavní výhody a novinky v technickém vybavení nových autobusů oproti těm původním, které v Říčanech doposud jezdí a čím se od sebe liší?

Cestující veřejnost se může těšit především na nové pohodlné sedačky, které nejsou standardní pro vozy městské hromadné dopravy, ale spíš pro zájezdovou přepravu a také fakt, že kapacitně mají tato vozidla až 41 cestujících. Vozidlo má dále většinový nízkopodlažní prostor, tj. nástup oběma dveřmi je do nízkopodlažní části. Oproti minibusům je též větší plošina pro kočárek a invalidní vozík. Jinak se jedná dnes již o standardní výbavu v podobě klimatizace, LCD obrazovek, sčítání cestujících a akustického hlášení zastávek. Jedna z věcí, která již funguje, ale je třeba ji vypíchnout, je také možnost aplikace ke sledování vozů MHD. V neposlední řadě bychom rádi zmínili společný projekt s městem Říčany, kdy budeme v budoucnu provádět spuštění tzv. „systému preferencí na křižovatkách“

4. Věčné a aktuální téma jsou řidiči, jak řidiče motivujte a co děláte proto, aby měli zájem pracovat právě ve vaší společnosti a jezdit třeba i na městských linkách v Říčanech ?

Pro řidiče je důležité, že řídí nejmodernější tzn. bezpečný autobus, k tomu nabízíme nadstandardní mzdové podmínky v podobě mezd a odměn, které se snažíme pravidelně navyšovat i směrem k inflaci. Vedle mzdy neméně investujeme do zázemí pro naše zaměstnance, poskytujeme jim kvalitní uniformy a širokou škálu benefitů jako jsou příspěvek na penzijní připojištění 1.000,- Kč / měsíc, chytrý telefon s hrazeným tarifem, příspěvek na pojistku odpovědnosti, Flexi Passy a spousta dalších nabídek. Zároveň jsme od samotného založení společnosti rodinná firma a na tom stavíme i více než 30 let na trhu. Každý zaměstnanec je jejím členem a ví, že se na vedení společnosti může kdykoliv obrátit. Působíme jako tým, který táhne za jeden provaz, což se pak také odráží při nových zakázkách.

5. A obecná otázka na závěr: co je pro vás úplně nejdůležitější ve vztahu cestujícím a co by jste jim chtěli vzkázat… ?

Kvalita, spolehlivost, bezpečnost. Chceme, aby se každý cestující s naší společností cítil bezpečně, a proto také pravidelně obnovujeme náš vozový park. Uvědomujeme si, že čistota a kvalita vozu je odrazem kulturního cestování v současné době. Pokud má cestující pro cesty do práce, školy, k lékaři a tak dále kvalitní zázemí, odrazí se to na jeho spokojenosti. Takže cestujícím touto cestou přejeme pohodu a bezproblémové cesty a našim řidičům spoustu kilometrů kolama dolů.

Petr Král, HR Manager ve společnosti ICOM transport

.

ISUZU NovoCiti Life je minibus dlouhý pouhých 8 metrů a při určité specifikaci pojme až 60 cestujících

.

NovoCitit Life je v současné době jediný minibus v Česku se stoprocentní autobusovou, karoserií s motorem vzadu, pneumatickým pérováním a více na 3/4 jeho délky je nízkopodlažní. Karoserie má vysokou životnost díky galvanickému ošetření kataforézou.

.

Široké dveře ve středu vozu umožňují pohodlný vystup a nástup i pro invalidní vozíky a kočárky, autobus má možnost se významně ještě snížit a k dispozici je nájezdová plošina,

.

Všech 10 autobusu ISUZU na odstavné ploše ve Wolkerově ulici

.

První tankovaní nových autobusů u nové samoobslužné čerpací stanici ICOM transport ve Vlašimi

.

Ano, skutečně v Říčanech jezdíme všichni zdarma!

.

Nepřehlédnutelná flotila, designově nápadných minibusů ISUZU

.

Na prostorné, úplně nové odstavné ploše

.

Říčany si vybraly komfortní pohodlná sedadla pro cestující

.

Daleko větší vnitřní prostor, ve srovnání s původními minibusy, poskytují nová ISUZU

.

Vysoká vnitřní výška, a celkové uspořádaní interiéru poskytuje mimořádně velký a vzdušný prostor. Autobusy jsou také vybaveny velmi výkonnou klimatizací.

.

Velkou výhodou jsou, pro minibus, až překvapivě široké uličky.

.

Ve střední časti vozu, je prostorná plošina pro invalidní vozíky a kočárky s pohodlným nízkopodlažním nástupem.

.

Invalidní vozík ke možné jednoduše zafixovat pomocí kotvícího zařízení

.

Jednotlivé linky v Říčanech mají své barevné označení

.

Vnitřní informační panel s hlasovým hlášením zastávek

.

Inteligentní odbavovací zařízení, díky kterému jde i sledovat polohu autobusu na lince a vyhodnocovat případná zpoždění

.

Odbavovací zařízení pro cestující, v Říčanech, kde je doprava bezplatná nebude využíváno

.

Pracoviště řidiče

.

Jarmila Voráčková, radní a Sebastian Macura, koordinátor dopravy, před zahájením ostrého provozu

.

Zleva, ředitel společnosti TURANCAR CZ Viktor Wiesner a Tomáš Urbánek, ředitel ČSAD Benešov

.

Servisní vůz autorizovaného servisního  centra TURANCAR ISUZU bus

.

Město Říčany pro nové autobusy připravilo novou prostornou plochu pro parkování všech autobusů, k dispozici je zde i zázemí pro řidiče.

Text, foto: Zdeněk Nesveda – BusPress