Přinášíme první poznatky a zajímavé postřehy z běžného provozu malého městského autobusu ISUZU NovoCiti Life v Pelhřimově. Dopravní společnost ICOM transport provozuje nový autobus ISUZU na městských linkách v Pelhřimově od počátku července. Cestujícím v patnáctitisícovém městě jsou k dispozici čtyři městské linky, které obsluhují dva standardní autobusy Mercedes – Benz Conecto a nyní také zmiňované ISUZU NovoCiti Life. Po prvních zkušenostech je zřejmé, že NovoCiti Life je možné bez váhání nasadit na kteroukoliv linku, přestože je nepoměrně menší oproti standardním autobusům. Jeho kapacita je však naprosto dostatečná, výrobce uvádí maximální možnou obsazenost až 65 cestujících.
Maximální efektivní využití vnitřního prostoru, 3D prohlídka
.
.
.
.
Cestování na lince č. 3
Délka městského autobusu ISUZU je pouhých 7,8 m, a je proto ideální do centrální části města i do okrajových oblastí, kde linky vedou zastavěnou částí převážně ve vilových čtvrtích. Měli jsme možnost si Novo Citi Life vyzkoušet na lince č. 3, ta začíná a končí na autobusovém nádraží, měří 7,7 km a má celkem 17 zastávek. Pro nás bylo zajímavé, že trasa vede poměrně kopcovitým náročným terénem v úzkých ulicích s množstvím zatáček a křižovatek. Sledovali jsme funkci plně automatické převodovky při častém zastavování a rozjíždění převážně do kopce, automatický systém řazení pracoval bezchybně a je komfortní zejména z pohledu pohodlí řidiče, ale má i velký vliv na celkovou plynulost a ekonomiku jízdy.
Na spoji linky č. 3, který trvá necelých 30 minut, cestovalo v daném okamžiku 21 lidí, podle statistiky na spojích jezdí v průměru 17 cestujících. V některých exponovaných časech však cestuje i více než 40 lidí, potvrzuje se nám správnost rozhodnutí, nasazovat NovoCiti Life právě na těchto trasách. Při jízdě byla převážná část cestujících senioři, ti zejména oceňovali mimořádně nízké nastupování. NovoCity Life je pro někoho možná až extrémně nízké, výška pérování má však tři polohy, výškový rozdíl minimální a maximální polohy je značný a je patrný i na fotografiích. Autobus je vybavený funkcí kneeling (poklek) umožňující pohodlné nastupování snížením nástupní hrany na zastávkách.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Názor řidiče
Stálým řidičem ISUZU v Pelhřimově je pan Zdeněk Vlach, jezdí u společnosti ICOM transport 16 let a má bohaté zkušenosti s řízením všech typů koncernových autobusů. Přes některé výhrady vnímá nový autobus velmi pozitivně, chválí výbornou manévrovatelnost a ovladatelnost, účinnost retardéru, výkon klimatizace a v neposlední řadě i nevšední design. Zdeněk Vlach za krátkou dobu, co s autobusem jezdí, přesně ví, co mu vyhovuje, aby jízda byl plynulá a také ekonomická. Oceňuje výkonovou rezervu, do všech kopců, i těch strmějších, jezdí pouze na čtvrt plynu a líbí se mu, že autobus má díky velkému krouticímu momentu slušný záběr už na dolní hranici otáček, jak říká, „pracuje od spodu“. Za dobré řešení považuje elektrické ovládání střešního poklopu a dálkové ovládaní dveří. Zdeněk Vlach nám předvedl i chod klimatizace, teplota uvnitř vozidla se udržovala stabilně na 23°C , přestože venkovní teplota se blížila ke třiceti stupňům a často se otevíraly dveře.
Co byste ještě měli o ISUZU NovoCiti Life vědět
Autobus vznikl ve vývojovém centru Anadolu Isuzu v roce 2016 na základě požadavku vyvinout zbrusu nový ekonomicky výhodný městský „MIDIBUS“. Premiérově byl představen na veletrhu Busworld v belgickém Kortrijku v říjnu 2017. Čerstvá novinka vzápětí získala prestižní ocenění italské poroty Golden Design Award 2017 – 2018. Jedná se od začátku až do konce o úplně nově projektovaný autobus na základě nejaktuálnějších poznatku za použití nejmodernějších technologií a materiálů. Za zmínku stojí úplně nový typ zadní nápravy od renomované italské značky Brist (tzv. Z převod) speciálně navržený pro NovoCiti Life. Při výrobě jsou použity i další osvědčené a odzkoušené komponenty a agregáty. Motor FPT (Fiat Powertrain Technologies ) o obsahu 4,5 litru v kombinaci s plně automatickou šestistupňovou převodovkou amerického výrobce Allison vykazuje mimořádně spolehlivé provozní výsledky. Autobusy ISUZU jsou vyráběné v jedné z nejmodernějších továren v Evropě, která průběžně investuje nemalé prostředky do vývoje a inovací. Karoserie jsou proti korozi ošetřeny celkovou kataforézou. Odborníci oceňují optimální proporcionální řešení vozidla s maximálním využitím vnitřního prostoru. Již na první pohled je interiér mimořádně prostorný a vzdušný, s širokou uličkou a plošinou u zadních dveří pro kočárky a invalidní vozíky. Podařilo se dosáhnout maximálně nízkopodlažního provedení interiéru ve třech čtvrtinách délky autobusu. Naplnil se bezezbytku cíl konstruktérů, vytvořit městský „midibus“ s nejvyšším možným komfortem pro cestující a řidiče. Značka ISUZU disponuje v rámci nejnovějších světových trendů plně elektrickou variantou s označením NovoCiti Volt. S největší pravděpodobností budeme elektrobus Volt v budoucnu potkávat také v českých městech.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Největší flotila 42 autobusů ISUZU NovoCiti Life jezdí v současnosti v polské metropoli Lodž. Ve městě se 700 000 obyvateli autobusy ISUZU nyní obsluhují 10 linek. Podle zveřejněné informace dopravního podniku MPK Lodž najela vozidla z první dodávky v náročném prostředí velkoměsta již prvních 100 000 km bez technických problémů a na základě těchto zjištění objednal dopravní podnik dalších 18 autobusů NovoCiti life.
Slovo na závěr
V Pelhřimově jsme měli možnost díky vstřícnosti vedení a zaměstnanců společnosti ICOM transport získat informace o provozu nového autobusu, ale také nahlédnout do zázemí dopravní společnosti. Náš dojem se dá shrnout krátce třemi slovy, organizovanost, pořádek a velká pohoda. Měli jsme příležitost mluvit jak s řidiči autobusů, tak i dispečery. Poděkování patří zejména dispečerce paní Elišce Fousové a řidiči Zdeňkovi Vlachovi. Názory, podněty a připomínky personálu jsou pro nás skutečně důležité, potřebujeme vědět, jak nový autobus vyhovuje v prostředí, ve kterém se provozuje a jaké jsou jeho silné a slabé stránky. Mluvili jsme však nejen se zaměstnanci, ale i s cestujícími, také tady se nám dostalo příjemně kladných odpovědí a názorů na nový autobus v ulicích Pelhřimova.
Zdeněk Nesveda – BusPress
.
.
.
.